onsdag 19 juni 2013

Vackra Riga

Att resa är helt fantastiskt och denna gång tänkte jag dela med mig av fina bilder som jag tog när jag var i staden Riga under några dagar. Det är en väldigt vacker stad med mycket byggnader i jugendstil (tyvärr fick jag inga speciellt bra bilder av just det, men sörj ej för det finns massa fina bilder ändå!).
Staden ockuperades tidigare av Ryssland och trots att de brutit sig loss finns många influenser från landet kvar, mycket i och med det stora antalet ryska invånare... så vill man uppleva lite rysk känsla skadar det inte att åka hit för det, men framförallt är det ett helt eget land och det är fullt av vackra och fina saker att se och uppleva! Arkiteturen gör att det nästan ser ut som ett litet Paris, och när jag var där var det så otroligt grönt och fint!
 
 
 
Det fina gröna jag talade om... en otroligt vacker och stor park med en flod som korsade igenom! Här kommer det en fin liten båt, jag tror jag ska ta och åka den nästa gång jag är där!
 
 
Herregud vilken god choklad... Det är varm mörk choklad och den är otroligt tjock så koppen är ganska liten men det räcker till! I min har jag även krossade nötter, yum! Fiket var förövrigt väldigt fint men jag var lite diskret med bilder.
 
Mer bilder från parken! Titta vilket sött litet hus där borta!
Sushin i Riga var supergod! Just där äter jag maki och de var otroligt goda, men även sashimin som jag prövat innan och en större blandad sushi var båda supergoda! Riga är nog mycket mer proffs på detta med sushi osv. än typ kinamat för jag tror inte att det kom dit som det gjorde till oss... Men de ligger alltså inte efter oss i sushin!
 
Fler cafébesök! Samma fik igen men de har otroligt många fina fik i Riga, mycket fransk känsla på de flesta. Macarons är inte så svårt att hitta, och cupcakes finns också (hittade ett otroligt mysigt ställe med massa söta cupcakes och macarons och så kunde man sitta på kuddar i fönstret, supersött!) Men jag är alltså en äkta chokladälskare och detta café hade så OTROLIGT mycket och god choklad, typ chokladpralinerna med nötter bakom på bilden!
Naminam <3
Den varma chokladen var så tjock att det nästan var som smält choklad... Man fick ett stort glas vatten till ;)
Kaffe latte
Bilder från gamla stan.
F

Fortfarande lite snö kvar... Söta färglada hus förövrigt! Fortfarande i gamla stan, väldigt fint där men det finns mycket fina hus även i andra delar av stan!
 
Söt dekoration på väggen i ett annat café.
Hela väggen var typ klotter, det var fint!
Ser ut som att solen höjer sig över husen här!

Teddybjörnskramar! :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar