onsdag 19 juni 2013

St Petersburg


För inte så länge sedan, men då det fortfarande var kallare (alltså i vintras, det är liksom snö på bilderna men det är inte SÅ kallt i Ryssland... kanske lite kallare än hemma ändå brrr) gjorde jag en resa till St. Petersburg! Bilderna är med mobilkameran men de blev väldigt fina tycker jag :) det är lite blandat av saker jag tyckte var fint i staden! Det var en fin och färgglad stad (tydligen hade de målat om hela staden för inte så länge sedan så den var väl inte så färgglad innan, men de hade tydligen de tröttnat på så det var väldigt fint när vi var där!)
 
Förövrigt hade jag jättekul åt att jag stötte på så många stereotyper kring det här landet på riktigt! T.ex.: vi åkte förbi en staty av en uppfinnare av någon nuclear bomb (det var lite osäkert exakt vad det handlade om tydligen), vapenmuseet (klart de har ett gigantiskt vapenmuseum!), runt tio på morgonen bjuds det på vodkashots i souvenirbutiken (något att dricka till kexen, typ) och tydligen är det väldigt populärt att sätta barnen i militärskola. (ah Ryssland <3)

 
 
 



En så vacker byggnad gaaah <3 Som ett rent konstverk, massa vackra målningar över hela ytan (alltså massa vackra tavlor som dekoration utanför på huset!) och dessa underbara kupoler! Heart<3 Själva byggnaden var ett museum men vi var bara i staden en enda dag så det fanns inte tid, plus att jag ville se resten av den spännande staden såklart!

Jag tyckte väldigt mycket om detta hus (om det inte var tillräckligt tydligt innan, alltså) men alla fina tavlor syns inte ur denna vinkel, hmm...
Kaaallt! Men det var mysigt i sig, vinterkläder är faktiskt <3 och det var såklart passande då man befann sig i Ryssland, där ska det ju vara kallt haha! Det skulle kännas konstigt att gå runt och svettas där på sommaren nästan...
Det sades att om man rörde denna skulle man ha tur med studierna! Hoppas det går bra nu då :)




Bilden är inzoomad, därav suddigheten... det var ganska långt ifrån vi stod. Men en väldigt fin vy över staden tycker jag!  
 
 
Solnedgång vid början av hemresan, då vi sagt farväl till staden! (för den här gången).
 
 
 
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar